søndag den 12. juni 2011

Hylden blomstrer og her dufter

Juni er en skøn måned - endelig er sommeren nær og for mig betyder det blandt andet Hyldeblomst-saft. Uhm, det smager fantastisk.

Jeg har i dag (med god hjælp fra min søde mand) fået plukket hyldeblomster og 2 portioner er nu sat over og står i køleskabet og venter på at blive klar.

Vi har lavet saft efter 2 forskellige opskrifter:

Klassikeren (for os):
Opskriften får du her:
(6 liter koncentreret saft)
50 skærme hyldeblomster
2 citroner
45 g citronsyre
3 liter kogende vand
3 kilo sukker

Hyldeblomster, citronskiver og citronsyre overhældes med kogende vand. Rør rundt og stil det tildækket på et køligt sted i 5 døgn. Si saften fra, og kog op med sukker. Når sukkeret er helt opløst, hældes den spilkogende saft på skyllede flasker. Opbevar i køleskab. Ja altså, vi putter det nu godt nok i fryseren.

I år har vi for første gang lavet denne:


Hyldesaft med honning og citrongræs:
30 hyldeblomstskærme
2 citroner
3 limefrugter
2 stilke citrongræs
1 kg rørsukker
80 g citronsyre
450 g honning
2 l kogende vand

Hyldeblomster, citrusfrugter i skiver, grofthakket citrongræs, rørsukker, citronsyre og honning (der er smeltet over vandbad) kommes i en stor beholder. Overhældes med kogende vand og blandes. Beholderen dækkes til og står køligt i 5-6 dage. Rør i saften dagligt. Herefter sies saften og hældes på skoldede flasker og opbevares køligt. Ja også dem vil vi putte i fryseren.

Jeg havde en rest (meget hårdt) brun farin i skuffen, den puttede jeg i, jeg tror det er derfor at væsken har fået den brune farve.
Da det jo er første gang at vi laver denne udgave, kan jeg desværre ikke fortælle at den smager fantastisk, men jeg synes at ingredienserne tyder på at det kunne blive den nye favorit...

Nu er det bare at vente tålmodigt på, at det bliver weekend igen, så saften kan blive færdigt og vi kan nyde den. Prøv at blande den med Danskvand eller Hvidvin. Skønt.

Behøver jeg at sige, at her dufter helt  FANTASTISK ????

Ingen kommentarer:

Send en kommentar